verkoopstyling en verkoopstylisten
Verkoopstyling-online.nl

Neutrale kleuren zijn saai?

 


Het geheim van neutrale kleuren bij verkoopstyling
In het algemeen verstaan we onder neutrale kleuren de witte, beige, grijze en vaak ook zwarte en bruine tinten. Aan deze kleuren worden kenmerken toegekend als saai, onopvallend, veilig en rustig.

Een neutrale kleur is echter niet alleen wit, beige of grijs. Een neutrale kleur kan iedere kleur van het kleurenspectrum zijn, dus rood, blauw, geel, groen, afhankelijk van de menging met grijs, wit of zwart. Wit is in interieur de meest gebruikte kleur. Het vormt de basis voor elke kleur en kan perfect worden gecombineerd. Wit is echter niet altijd wit. Dat laat de collectie "Wit" van Sikkens zien met de 84 verschillende wittinten en nuances uit het gehele kleurenspectrum.

Binnen de opleiding tot LNV Vastgoedstylist wordt gewerkt met deze witten van Sikkens, evenals tijdens de LNV cursus Kleur en Vastgoedstyling. Tijdens de lessen kleur wordt geoefend met deze wittenwaaier van Sikkens met de 84 wittinten. Welke kleur is geschikt voor welke muur? Hoe donker of licht bijvoorbeeld mag of moet een kleur zijn van muren, zodat de potentiële koper zich in de woning ziet wonen? De koper moet in een huis een eigen smaak kunnen projecteren.

Felle kleuren leiden af. Niet alleen op muren, maar zelfs ook van accessoires. Gebruik je in een neutraal interieur felle accenten voor vazen, kaarsen en kussens, dan vormen deze een schril contrast en zullen ze afleiden. Bovendien zullen op een foto felle kleuren opvallen als ‘kleurpuisten’. De blik wordt als het ware naar deze felle accenten toegetrokken en afleiden van de ruimte en van het geheel.

Kleur is smaak gebonden. Zoveel kopers en verkopers, zoveel voorkeuren voor kleuren. Foute kleuren bestaan niet. Verkeerd gebruik van kleuren bij vastgoedstyling bestaat wel. Bij het verkoopklaar maken van een woning zijn de zogenaamde witten de meest voor de hand liggende en ideale kleuren. Zij vormen een perfecte basis en zijn veilig in de zin van aantrekkelijk voor een zo breed mogelijk kooppubliek.

Wist je dat een neutraal interieur als het meest smaakvol wordt gezien?

Kleur is zeer bepalend bij de verkoop van een woning. De door verkopende huiseigenaren gebruikte kleuren kunnen zodanig tegenstaan en afschrikken, dat de koop erdoor kan afketsen. Felgroene of rode muren? De koper moet er maar doorheen kijken, wordt vaak gezegd. De koper kán er echter niet doorheen kijken. Hij ziet de kleur groen of rood en vindt dat zijn spullen daar niet mee matchen. Ach, dat muurtje is zo geschilderd, is dan het advies. Bedenk hierbij dat het van het grootste belang is dat juist de eerste indruk perfect is. Kopers moeten na bezichtiging naar huis kunnen gaan met een herinnering aan een smaakvol ingerichte woning. Felle kleuren zetten zich negatief in het geheugen vast.

Kopen is emotie. Vrouwen beslissen meer hun hart, mannen met hun hoofd. De eindbeslisser? In de meeste gevallen de vrouw. Het is verstandig om daar, bij de verkoop van een woning, rekening mee te houden. Binnen de gender marketing richt je je op de man of de vrouw, afhankelijk van het te verkopen object. Onderzoek heeft uitgewezen dat bij de aankoop van een woning de vrouw bepaalt. De vrouw bepaalt vaak ook het kleurschema in huis. Vastgoed professionals doen er verstandig aan hier rekening mee te houden. Presenteer de woning smaakvol, sfeervol en ontdaan van ‘andermans spullen’. Let op kleur én op de kleinste details. Ziet de man dit niet? De vrouw zeker wel!

Neutrale Kleuren zijn Saai?!

© Styling Concepts Group - 2006 – 2015

gratis woonbrochures



Gratis woonbrochures


Gratis woonbrochures