verkoopstyling en verkoopstylisten
Verkoopstyling-online.nl

Veranderde huizenmarkt

 


De vastgoedmarkt zit sinds eind 2008 in Nederland op slot. Woningen staan langer te koop dan voorheen en verminderen in waarde en huiseigenaren blijven bij verkoop in veel gevallen achter met een restschuld. Hoe komen we uit de status quo op de woningmarkt en wat kunnen we doen?

September 2013

Meer dan 40 jaar geleden ontdekte in de Verenigde Staten interieurstylist en makelaar Barb Schwarz dat verkoopklaar gemaakte woningen sneller verkochten en tegen hogere verkoopprijzen dan niet verkoopklaar gemaakte woningen.In 1972 introduceerde zij het concept Home Staging (verkoopstyling) en van lieverlee pasten veel makelaars het toe binnen hun kantoor. Trainingscentra voor verkoopstylisten, zoals het buitenland deze kende, had Nederland anno 2006 nog niet. Ingrid van der Aa ontdekte een gat in de Nederlandse markt en begon in datzelfde jaar met de ontwikkeling van de allereerste training verkoopstyling in ons land. In 2006 richtte zij de Styling Concepts Group op, het overkoepelende orgaan voor het Opleidingsinstituut voor Verkoopstyling en Woningpresentatie en het netwerk voor gecertificeerde vastgoedstylisten: het Landelijk Netwerk Verkoopstylisten, oftewel het LNV.

Hoe gaat dat in zijn werk?
Tijdens een meerdaagse training worden cursisten opgeleid tot vastgoedstyling-professional. De opleiding bestaat uit theorielessen en een praktijkdag. Na examinering en certificering worden cursisten opgenomen in het Landelijk Netwerk Verkoopstylisten, het LNV.

Gecertificeerde LNV Verkoopstylisten helpen de makelaar en huiseigenaar in deze lastige tijd de woning optimaal te presenteren. “Alles moet gedaan worden om kijkers te trekken. Alleen woningen die aan bepaalde criteria voldoen, maken in deze tijd nog kans op een snelle verkoop. Een perfecte eerste indruk zorgt voor kijkers en alleen kijkers worden kopers!” benadrukt Ingrid van der Aa.

“De missie van het LNV is om een goed contact op te bouwen met de klant”, voegt zij er aan toe. “Niet alleen met de makelaar, maar met name met de huiseigenaar. De huiseigenaar heeft tijdens het bewonen een eigen lifestyle en sfeer opgebouwd. Deze is echter niet altijd de smaak van de potentiële koper. LNV Verkoopstylisten leggen met alle mogelijke tact uit waarom eventuele aanpassingen noodzakelijk zijn voor een snelle verkoop. Pas dan is de huiseigenaar bereid mee te werken de eigen woning, al dan niet met hulp, verkoopklaar te maken en het huis niet meer als thuis te zien, maar als marketingobject. Afscheid nemen doet pijn, ook van een (t)huis.” LNV Verkoopstylisten kunnen met weinig middelen een groot effect creëren. Op de juiste manier verkoopklaar gemaakte woningen worden sneller verkocht. Van der Aa licht toe: “Het leven van de huiseigenaar wiens huis almaar niet wordt verkocht, stagneert. De last hangt zwaar om zijn nek. In deze tijd is elke hulp bij de verkoop van een woning van het grootste belang: is de woning eenmaal verkocht, dan kan de huiseigenaar door met zijn leven.”

En in de toekomst?
Niet alleen In de Verenigde Staten, maar ook in Nederland en andere Europese landen is verkoopstyling inmiddels een bekend fenomeen. Makelaars en verkopende huiseigenaren kunnen niet meer onderdoen voor anderen. Verkoopstyling is gemeengoed geworden en makelaardij en verkoopstyling zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Stonden makelaars in het begin nog kritisch tegenover het concept, inmiddels ondervindt het meer en meer een warm onthaal. Het succes is immers bewezen!

Wil je meer informatie, kijk dan op www.landelijknetwerkverkoopstylisten.nl

gratis woonbrochures



Gratis woonbrochures


Gratis woonbrochures