123wonen
Je netwerk vergroten met de Pro-actieve relatie vraag

Iedereen heeft zo zijn of haar eigen technieken voor het voeren van een verkoopgesprek. Wij willen je graag laten zien hoe je jouw relaties kunt gebruiken om je netwerk uit te breiden.

Uit onderzoek is gebleken dat een kopende partij vaak afgaat op referenties van andere personen. Deze referenties hebben over het algemeen meer waarde dan een verkoopgesprek van de verkoper of een reclame/ advertentie in de media.

Om hierop in te spelen stel je altijd aan het einde van een gesprek met een persoon de proactieve relatievraag (afgekort de PAR). Hierbij vraag je aan de persoon aan de andere kant van de tafel, welke personen mogelijk een interessant zouden kunnen zijn voor jouw propositie. De namen die je krijgt van je gesprekspartner zijn erg interessant, daar deze personen direct kunnen worden beschouwd als een warm contact.

Wanneer je contact opneemt met deze personen, geef je direct aan dat je via jouw contact bent gekomen. De persoon, die je aan de telefoon hebt krijgt hierdoor direct het gevoel dat het een serieuze propositie betreft. Een leuke bijkomstigheid is hierbij, dat je direct een band opbouwt met deze persoon.

Het leukste aan de proactieve relatie is dat dit een viraal effect kan hebben op je netwerk. Je zult een hoop nieuwe mensen leren kennen, waarmee je sneller een betere relatie op zult bouwen.

Nu is het natuurlijk wel belangrijk om de proactieve relatievraag te stellen! Stel deze dan ook altijd aan het einde van het gesprek. Als geheugensteun kun je onderaan het voorbereidingsdocument de letters PAR schrijven. De andere partij zal niet weten waar de letters voor staan. Voor jou kan het een perfecte steun zijn om weer een nieuw leuk contact op te doen.

Heb jij zelf nog andere tips om je netwerk uit te breiden? Plaats deze als reacties onder deze blog.

Terug
Gerelateerde artikelen